Kristen sexualundervisning i en gränslös tid

Evangeliska enda tjejer ser vetenskap

Fotograf: Satu Knape. Vill du ha eller sluta få tidningen? Mejla till info efk. Vill du veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter? Kontakta kontaktuppgiftsansvarig efk.

Personuppgiftspolicy

Kristen sexualundervisning i en gränslös tid Bibelns tal om sex som en Guds gåva, som blir till största tänkbara välsignelse när den får uttryckas i de av Gud uppställda ramarna, är något djupt befriande. Om detta kan man säga mycket, men något mig själv tänker att det illustrerar är den gränslöshet som i dag inneha kommit att prägla sexualiteten Ä ej minst i ungdomsvärlden. Det mest tydliga exemplet är förstås att sex ej längre förknippas med äktenskapet och dom förpliktelser som hänger samman med en livslångt förbund med den man delar sängen med. Bara ett av materialen går in på sexualitetens koppling mot fortplantning och graviditet. Även i skolans värld föredrar man alltså ofta att tala om det sexuella samlivet utan referenser till familjebildning eller barnalstrande. Skada det finns fler exempel på gränslöshet när det gäller ungdomar och sex. Ett viktigt sådant handlar om porren, som genom internet har nått ett helt ny nivå av tillgänglighet. Det vore naivt att tro att detta inte sätter spår även i den kristna kyrkan.



Leave a comment

Your email address will not be published.